-->

 photo mai.jpg
I am Mai, your Shaklee Independent Distributor at Shah Alam,Selangor. COD Area coverage Shah Alam, Subang, Ara Damansara, Kampung Melayu Subang.
Delivery throughout Malaysia . Shaklee ID: 958686 | farizatul2002@yahoo.com| 0126629171|FB:Mazatul Azura Muhamad FB Pages: maishoppe
"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Gulai Ikan Tongkol

Bismillahirrahmanirrahim.....

Dah lama tak masak gulai ikan tongkol... Biasanya gulai ikan ni aku masak kalau aku buat nasi dagang.. Tapi last weekend hubby beli ikan tongkol, aku malas simpan dalam peti, so aku rebus jer la.. Bila dah rebus, eloklah aku gulaikan aje ikan tu kan...


Nak try?? Cubalah resepi aku nie.. simple jer....

BAHAN-BAHAN

Seekor ikan tongkol direbus bersama garam kasar, asam keping dan sedikit gula kabung (Rebus dan biarkan sekurang-kurangnya semalam)
Sedikit halba
Sedikit minyak untuk menumis
Santan cair
Santan Pekat
* Santan dari sebiji kelapa
Beberapa biji cili padi 

Bahan dikisar
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
4 sudu rempah daging adabi

CARA-CARA
Panaskan minyak dan masukkan halba
Masukkan bahan kisar dan tumis sampai pecah minyak dan naik bau
Masukkan air rebusan ikan beserta asam keping
Masukkan ikan yang telah direbus dan masukkan santan cair
Agak-agak dah mendidih, masukkan santan pekat
Masukkan cili padi (sebiji-sebiji)
Rasa masin, manis dan masam dan boleh dihidangkan...

0 Nukilan Rasa:

Catat Ulasan

Terima Kasih Sudi Singgah.. Silalah tinggalkan jejak yer.. Insya-Allah.. nanti saya jenguk kembali :)

Related Posts Plugin for http://mazatulazura.blogspot.com
Copyright © 2013-20124 Small Steps To A Big Journey All Rights Reserved Cik Eintan Nurfuzie